louise velshЛуиз Велш (1965) је објављивала приповетке и чланке у Британским књижевним листовима. Десет година (1990-2000) је радила као трговац у књижарама и антикварницама. Од 2000 до 2004. године је предавала креативно писање на Универзитету Сент Ендрус у Глазгову. Живи, као слободна уметница, у Глазгову, Шкотска. Проред прозе Луиз Велш пише драме а приредила је и неколико за штампу књиге Јана Флеминга, Р. Л. Стивенсона и Д. Х. Лоренса.

Њен роман Мрачна комора (2002, награда „Салтајер“ за најбоље прозно остварење те године у Великој Британији) доживео је за кратко време и велику читаност и изврсне критике, те је избацио до тада анонимну ауторку у жижу јавности. До сада је преведена 19 језика. Овај роман је адаптиран за позориште. Романом Тамерлан мора умрети (2004) чији заплет описује последња три дана у животу енглеског драмског писца из XVI века Кристофера Марлоа и у којем вешто евоцира кафкијанску атмосферу несигурности, претње и издаје у елизабетанској Енглеској, Луиз Велш је потврдила своје високо рангирано место у савременој прози. Роман је преведен на 12 језика. Адаптиран је за позориште и радио. У Србији је преводе овог, као и претходног романа објавила издавачка кућа „Агора“ из Зрењанина 2005. године. У јулу 2006. године објавила је најновији роман Трик са метком који је већ преведен на седам језика. По овом роману ће се ускоро снимити филм. Њена прва драма Важно је звати се Алфред нашла се у најужем избору за награду позоришне критике у Шкотској 2006. године.

Тренутно, као стипендиста Internatиonales Künstlerhaus борави у Бамбергу (Немачка) и ради на драми Прекривач за Шкотски национални театар.

За свој досадашњи рад добила је бројне награде и стипендије.

 

Критика о књигама

Трик са метком

Велшова евоцира шљаштећи свет ноћног живота Берлина тако вешто – да и не помињемо то што је освојила вештину ситница позоришне магије – тако да радњи ни у једном моменту не недостаје неки детаљ (Sunday Telegraph)

Тек је неколицина саверемених романсијера који пишу тако добро као Велшова, а још мање британских списатеља који су јој равни по приповедачкој лакоћи… и са којом чува своје тајне и тиркове, и изнад свега, одржава читаоца у грозничавој трци (Irish Times)

Оживљава узбуђење иза сцене, колегијалност и забијање ножа у леђа бурлескне сцене (Observer)

Луиз Велш је велика нада оних који жуде за премошћавањем процепа између књижевне и жанровске фикције… њена проза брзог ритма зачињена је незаборавним оштрим примедбама које улазе у фразеологију [и] одличним драмским осећајем за прави тренутак (The Times)

Описи пропасти и мизерије из Трика са метком су крајње уверљиви… Сведочантво Велшове о Вилсоновом неуспеху да појми Силви, еротско језгро романа, намерно је излуђујуће и дирљиво (Times Literary Supplement)

Досеже нове дубине изопачености и нове висине у писању кримића… Изанђали мађионичарски клубови забачених улица су савршена сцена за прозу Велшове – најмрачнијег романописца данашњице којег могу да се сетим (Herald)

Изванредни наставак који ће јој сигурно донети славу и богатство (BCA).

 

Тамерлан мора умрети

… блештава прича брзог ритма за коју није потребно имати књижевно предзнање да би се могло уживати у њој, а која би могла Велшовој, па чак можда и покојном Марлоу донети неке нове посвећенике (The Glasgow Herald)

Чврста, мрачна новела састругана са шасије елизабетинске Енглеске (Arena)

…приповест живих хомосексуалних страсти, убиствене издаје и разметљивог интелектуалног поноса… блештави додатак мита о Марлоу (The Financial Times)

…крајње заразна. Прочитао сам је у једном даху, не могавши да је оставим. Елизабетинска Енглеска никада није изгледала интригантно ближа (The Sunday Telegraph);

…новела ракетног набоја коју карактерише нелагодна интрига трилера из пера Рејмонда Чендлера или Дашиела Хамета (The List)

Пријатно језиво (London Review of Books)

Малени бисер (Mike Ripley in The Birmingham Post)

Једина примедба је зашто се Велшова одлучила за новелу: не можеш а да не пожелиш још (Jack)

Из реченица Велшове избија забава (Uncut)

Заразна фикција једнако крвава и забавна као један од Марловљевих комада (Diva)

Ова одважна, имагинативна новела одјекује на неколоко нивоа. Њена клаустрофобична атмосфера претеће опасности и издаје је атмосфера трилера. Делује као историјска фикција… она је пеан Романтичном јунаку (The Daily Telegraph)

Ова прича о последња три дана Марловљевог живота поседује оштре примедбе о сексу и насиљу, уз додатак трунке поезије (The Independent)

Језик има ауру елизабентиске аутентичности а да ни у једном моменту није неразумљив и није потребно никакво знање било о стварном Марлову или његовом раду (Stirling Observer)

Тамерлан мора умрети запечатио је списатељску вештину Велшове. Она упреда стварност и фикцију у један неодољив заплет… (Scotland on Sunday)

Елизабетинска метропола Велшове поседује опору атмосферу; то је град у којем се надмећу драмски писци, корупција и неповерење, где су црква и политика толико испреплетене као секс и смрт (The Observer)

Не да се испустити из руку све до самог краја (The Sunday Herald)

То је таква врста приче чији се мирис задржава на рукама после окретања странице (Literary Review)

Елегантна, али брза (Buzz).

 

Мрачна комора

Један од најинтригантнијих, најсигурнијих и најнеспустљивијих дебија који су дошли из Шкотске у последњих неколико година (The Sunday Tиmes)

Проза Велшове успева да све време остане и напета и лирска, неизвесна и поетична, неодољива и повремено неизречена, док се уплиће у такав климакс какав би Рилке препознао/каквом би Рилке одао признање; кратак али испуњавајући (The Tиmes)

Мрачна комора је изразито препоручљив деби. Незаборавна књига којој је успех загарантован. Кримић је можда најзад добио свог победника (The Independent)

Ова елегична, елегантна и емотивна књига представља оригиналан и неодољив први роман. Ретко је да такав готски материјал буде обрађен са толико суптилности (The Daиly Telegraph)

Крими деби о којем се највише причало ове године (The Scotsman)

Какво добро штиво – обузео ме је од прве странице. Рилке није једина креација Велшове. Огромна екипа помоћних ликова маргиналаца и одбачених… подједнако је незаборавна (The Guardиan)

Глазгов има своју сопствену личност која је вешто призвана у сценама готске неизвесности док се Рилке креће кроз град. Ликови су језовита мешавина харизматичног и варљивог (The Tиmes Lиterary Supplement)

Очаравајућ роман (Vogue)

Луиз Велш је свакако талентована и самопоуздано рукује својом грађом … она је оштра, она је дисциплинована, она има другачији угао гледања и будућност у писању (The Daиly Maиl);

Велшова успева да учини Глазгов својим сопственим (The Observer)

Прљав је, сиров и не вређа ничију интелигенцију. Препоручујем од свег срца (The Crack); Поплочана књижевним референцама, настањена фасцинантном, мрачном плејадом ликова и предивно прљава, Мрачна комора је ретка зверка – трилер који вас тера на размишљање (The Face)

Оно што чини Мрачну комору тако неодољивом је комбинација наизвесности и карактера. Рилкеов ужас, као и читаочев, лежи у страшној блискости, безличности и неповратности онога чему је сведок (The Glasgow Herald)

Оно што даје на снази овом стилском трилеру је неулепшана слика савременог Глазгова у свим његовим бојама, од локала и порно радњи до тихих предгађа и аукција. Али ипак је најимпресивнија фигура самог Рилкеа, којег тера његова компулсивно радознала природа и хладна интелигенција која дешифрује све, до последње, мистерије коју скрива мрачна комора (Red)

Велшова није створила само одличан заплет, незаборавни скуп ликова и уверљиве и хитре дијалоге, него и читав застрашујући свет Глазгова који већина људи никада не види, а она га је пржела таквом моралном силином која вас дрма све док не окренете и последњу страницу (The Good Book Guиde).